Bij ons in de praktijk richten we ons niet alleen op de fysieke ontwikkeling van kinderen, maar ook op de motorische en psychische processen die daarbij komen kijken. Een belangrijk onderdeel van deze ontwikkeling is lateralisatie en psychomotoriek.
Wat is psychomotoriek en lateralisatie?
Psychomotoriek is de relatie tussen het lichaam en de geest. Het begrip verwijst naar de manier waarop fysieke bewegingen samenhangen met de emotionele, cognitieve en sociale ontwikkeling van een kind. Door middel van psychomotorische therapie helpen we kinderen om zich bewust te worden van hun eigen lichaam, hun emoties te herkennen en ermee om te gaan, en motorische vaardigheden te verbeteren.
Lateralisatie is het proces waarbij kinderen leren welke hand, voet of oog ze het liefst gebruiken. Dit komt niet alleen tot uiting in voorkeur voor een bepaalde hand (rechtshandig of linkshandig), maar ook in de manier waarop ze hun lichaam gebruiken tijdens bewegingen, zoals lopen, rennen, springen en balanceren.
Lateralisatie is essentieel voor het verkrijgen van een goede coördinatie en balans tussen beide hersenhelften, wat invloed heeft op zowel de motorische als cognitieve ontwikkeling van een kind. Zo draagt een goede lateralisatie bij aan de algehele motorische ontwikkeling van een kind en speelt een belangrijke rol in de hand-oogcoördinatie, de schoolse vaardigheden (zoals schrijven en tekenen) en het ruimtelijk inzicht.
Wanneer is psychomotoriek en lateralisatie belangrijk?
Niet alle kinderen ontwikkelen op dezelfde manier of op dezelfde snelheid. Soms kan er sprake zijn van een verstoorde lateralisatie, wat zich kan uiten in problemen zoals:
· Moeite hebben met het ontwikkelen van een duidelijke voorkeur voor hand, oog of voet
· Problemen ondervinden bij het leren schrijven, tekenen of lezen
· Zich onhandig of oncoördineerd voelen tijdens het bewegen of sporten
· Moeite hebben met het uitvoeren van complexe motorische handelingen
· Problemen ervaren met balans of het richten van de ogen