Problemen met rekenen, JaMaRa-rekenmethode in Buchten
Binnen ons team hebben wij een kinderfysiotherapeut die gecertificeerd JaMaRa Rekencoach is. Rekenen met de JaMaRa rekenmethode start bij de basis. Het is een rekenaanpak om kinderen alsnog, opnieuw of beter te leren rekenen. We pakken het hoeveelheids- en getalbegrip, getalstructuur en automatiserings-vaardigheden aan. JaMaRa rekenen leert als enige rekenmethodiek het kind de juiste denkstrategie aan om tot automatiseren te kunnen komen. Het gaat er niet om wat er gedacht wordt, maar bij automatiseringstaken vooral hoe er gedacht wordt.
Herken je dit?...
Je geeft een som en het kind moet lang nadenken, kijkt schuin omhoog met zijn ogen en probeert zich bijvoorbeeld een rekenrekje in zijn hoofd voor te stellen of telt stiekem op zijn vingers om het antwoord te berekenen. De som is niet geautomatiseerd. Misschien redt het kind zich met deze strategie nog in groep 3, maar met grote getallen krijgt het kind een probleem. Het gebrek aan automatiseren werkt door in het totale rekenaanbod.
- Niet komen tot automatiseren van de plus- en minsommen.
- Geen getalbegrip aanwezig.
- De splitsingen t/m 10 maar niet onder de knie krijgen.
- Blijven hangen in het vooruit- en terugtellen op de vingers.
- Geen inzicht krijgen in het tientallig stelsel.
- Over het tiental heen rekenen een lastige stap vinden.
- Getallen maar blijven omdraaien en spiegelen. Bijvoorbeeld 25 wordt 52.
- Het plezier verliezen in rekenen.
- Angst om te rekenen met grote getallen.
- Een zwak werkgeheugen hebben: moeilijk de eerder geleerde informatie vasthouden.
JaMaRa rekenen heeft de volgende uitgangspunten:
- Starten met warming-up oefeningen voor reflexen, lateralisatie en stressreductie zodat het kind openstaat om te leren.
- Eén eenduidige rekenstrategie, waarbij we gebruik maken van de rijgmethode, waardoor onze aanpak naast elke rekenmethode in te zetten is.
- Centraal staat het aanbrengen van een goede koppeling tussen het hoeveelheidsbegrip en getalbegrip. Dat is de basis van het rekenen!
- Inzicht in getalstructuur aanbrengen, waardoor het rekenen over het tiental geen probleem meer is.
- Zo concreet en dicht mogelijk bij het kind. Starten met het eigen lijf, maar absoluut niet “tellen op de vingers”. Van het tellen op de vingers af stappen: komen tot automatiseren.
- Richtingsproblemen aanpakken door te werken met een duidelijke links-rechts rekenrichting.
- Hoeveelheden niet alleen zien, niet alleen horen, maar echt met je handen gaan voelen (tactiel) en ervaren (bewegen)! Door de hoeveelheid te voelen ga je er betekenis aan geven en het beter begrijpen. Zo vergroot je het leervermogen!
- Zo min mogelijk handelingen verrichten.
- Zo min mogelijk talige rekenactiviteit.
- Op de juiste wijze leren automatiseren door een juiste denkstrategie aan te leren.
- Splitsingen leren automatiseren door te voelen en te ervaren.
- Van concreet materiaal naar mentaal niveau.
- Bewegend het werkgeheugen trainen. Het werkgeheugen van rekenzwakke kinderen schiet vaak tekort.
Voortgaan in de rekenmethode, terwijl een kind nog geen fundament heeft, is vragen om problemen. Een goede basis zorgt voor een stevig fundament!