Binnen ons team hebben wij een kinderfysiotherapeut die gecertificeerd JaMaRa Rekencoach is. Rekenen met de JaMaRa rekenmethode start bij de basis. Het is een rekenaanpak om kinderen alsnog, opnieuw of beter te leren rekenen. We pakken het hoeveelheids- en getalbegrip, getalstructuur en automatiseringsvaardigheden aan. JaMaRa rekenen leert als enige rekenmethodiek het kind de juiste denkstrategie aan om tot automatiseren te kunnen komen. Het gaat er niet om WAT er gedacht wordt, maar bij automatiseringstaken vooral HOE er gedacht wordt.
Herken je dit?...
Je geeft een som en het kind moet lang nadenken, kijkt schuin omhoog met zijn ogen en probeert zich bijvoorbeeld een rekenrekje in zijn hoofd voor te stellen of telt stiekem op zijn vingers om het antwoord te berekenen. De som is niet geautomatiseerd. Misschien redt het kind zich met deze strategie nog in groep 3, maar met grote getallen krijgt het kind een probleem. Het gebrek aan automatiseren werkt door in het totale rekenaanbod.
· Niet komen tot automatiseren van de plus- en minsommen.
· Geen getalbegrip aanwezig.
· De splitsingen t/m 10 maar niet onder de knie krijgen.
· Blijven hangen in het vooruit- en terugtellen op de vingers.
· Geen inzicht krijgen in het tientallig stelsel.
· Over het tiental heen rekenen een lastige stap vinden.
· Getallen maar blijven omdraaien en spiegelen. Bijvoorbeeld 25 wordt 52.
· Het plezier verliezen in rekenen.
· Angst om te rekenen met grote getallen.
· Een zwak werkgeheugen hebben: moeilijk de eerder geleerde informatie vasthouden.
JaMaRa rekenen heeft de volgende uitgangspunten:
Voortgaan in de rekenmethode, terwijl een kind nog geen fundament heeft, is vragen om problemen.
Een goede basis zorgt voor een stevig fundament!